روانشناسی شخصیت
امیر حسین مرادی؛ معصومه ملکی پیربازاری؛ میلاد سبزه آرای لنگرودی
چکیده
هدف: تفکر انتقادی به عنوان یک مهارت برای زندگی به ویژه برای یادگیری در دانشآموزان اهمیت بسیار زیادی دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین مدل علّی رابطه تعامل والد-فرزند با گرایش به تفکر انتقادی با نقش میانجی انعطافپذیری شناختی انجام شده است. روش: طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی به روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری ...
بیشتر
هدف: تفکر انتقادی به عنوان یک مهارت برای زندگی به ویژه برای یادگیری در دانشآموزان اهمیت بسیار زیادی دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین مدل علّی رابطه تعامل والد-فرزند با گرایش به تفکر انتقادی با نقش میانجی انعطافپذیری شناختی انجام شده است. روش: طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی به روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری مطالعه حاضر شامل دانشآموزان دختر و پسر متوسطه اول شهر لاهیجان در سال تحصیلی 1402-1401 بودند. 200 نفر از این جامعه به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ﺑﺮای ﺟﻤﻊ-آوری اﻃﻼﻋﺎت در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ از مقیاس رابطه والد-فرزند (PCRS)، پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی کالیفرنیا (CCTDI) و پرسشنامه انعطافپذیری شناختی (CFI) اﺳﺘﻔﺎده ﺷد. سپس دادهها توسط آزمون همبستگی پیرسون و روش مدلیابی معادلات ساختاری، با استفاده از نرمافزارهای 26SPSS- و 10.2-LISREL مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که مدل پیشنهادی از برازش خوبی برخوردار است. همچنین تعامل والد-فرزند و انعطافپذیری شناختی بر گرایش به تفکر انتقادی اثر مستقیم دارند (05/0> P). تعامل والد-فرزند از طریق انعطافپذیری شناختی اثر غیرمستقیم مثبت و معنادار بر گرایش به تفکر انتقادی دارند (05/0> p). نتیجه گیری: بنابراین میتوان نتیجه گرفت تعامل والد-فرزند و انعطافپذیری شناختی میتواند مهارت تفکر انتقادی را در دانشآموزان پیشبینی کند و مسئولان مدارس و والدین باید به این متغیرها توجه ویژه داشته باشند.
روانشناسی نابهنجاری
کوثر الهی؛ معصومه ملکی پیربازاری؛ میلاد سبزه آرای
چکیده
همهگیری ویروس کووید 19 طی دو سال اخیر اضطراب زیادی در افراد ایجاد نمود.هدف این پژوهش پیشبینی اضطراب کرونا بر اساس منغیرهای ذهن آگاهی و تاب آوری است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ روششناسی توصیفی و از نوع همبستگی است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای مقیاس اضطراب کرونا ویروس (CDAS)، پرسشنامه ۵ عاملی ذهنآگاهی (FFMQ) و پرسشنامه ...
بیشتر
همهگیری ویروس کووید 19 طی دو سال اخیر اضطراب زیادی در افراد ایجاد نمود.هدف این پژوهش پیشبینی اضطراب کرونا بر اساس منغیرهای ذهن آگاهی و تاب آوری است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ روششناسی توصیفی و از نوع همبستگی است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای مقیاس اضطراب کرونا ویروس (CDAS)، پرسشنامه ۵ عاملی ذهنآگاهی (FFMQ) و پرسشنامه تاب آوری (CD-RISD) استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان موسسه آموزش عالی رحمان رامسر در سال تحصیلی 1400-1399 بود. از این جامعه، 260 دانشجو (147 مرد و 113 زن) به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامهها را به صورت آنلاین تکمیل نمودند. جهت تحلیل دادهها از آزمون تحلیل رگرسیون چندگانه و نرمافزار SPSS 20 استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که ذهنآگاهی با ضریب تاثیر 0/16 و تاب آوری با ضریب تاثیر 0/42- میتوانند اضطراب کووید-19 را به طور معناداری پیشبینی کنند (0/05 >p). با توجه به نتایج به دست آمده می توان گفت که برگزاری کارگاههایی جهت ارتقا تاب آوری در دانشجویان و افراد جامعه می تواند با اضطراب کووید 19 کمتر در آنها مرتبط باشد.